Ogólne cele programu:
- uświadomienie najczęstszych przyczyn agresji i przemocy rówieśniczej,
- uświadomienie dzieciom jakie sytuacje i zachowania stanowią zagrożenie dla ich zdrowia i życia,
- wspólne poszukiwanie rozwiązań sytuacji trudnych,
- uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z nieumiejętnego obchodzenia się ze zwierzętami,
- przedstawienie straży miejskiej jako umundurowanej formacji dbającej o porządek publiczny,
- uświadomienie najczęstszych motywów używania substancji psychoaktywnych i ich skutków.
Czas realizacji programu:
Program obejmuje cykl 4 spotkań w ciągu roku szkolnego z uczniami. Poszczególne spotkania zaplanowano na 1 godzinę lekcyjną.
Ogólny zakres tematyczny programu:
emat | Odbiorca | Cele szczegółowe | Zakres tematyczny | Metody prowadzenia zajęć | Materiały pomocnicze |
---|---|---|---|---|---|
Rola i zadania straży miejskiej | kl. I-III i kl. 0 | – jakie zadania wykonuje straż miejska – jak rozpoznać strażnika miejskiego – kiedy możemy wzywać pomocy strażnika miejskiego | – charakterystyczne elementy umundurowania i wyposażenia strażnika miejskiego – sytuacje w których korzystamy z pomocy służb mundurowych – zadania straży miejskiej – w jaki sposób zwracać się o pomoc | – prelekcja – pokaz – pytania | – radiowóz straży – rysunki ze strażnikiem miejskim – wyposażenie strażnika: radiotelefon, notatnik służbowy, itp. |
termin realizacji: CZERWIEC | |||||
Zachowanie w sytuacjach zagrożeń | kl. I-III i kl. 0 | – jak się zachować w trudnej sytuacji – jakie sytuacje mogą stanowić zagrożenie – w jaki sposób unikać takich sytuacji – gdzie można szukać pomocy | – w jaki sposób powiedzieć „NIE” obcemu – sytuacje i zachowania w kontakcie z osobą obcą, które mogą stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia – sytuacje i zachowania, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia: w domu, w drodze do szkoły, na podwórku, podczas zabawy – unikanie zagrożeń i radzenie sobie w trudnych sytuacjach – ochrona informacji o sobie i bliskich przed obcymi | – relacje dzieci nt. własnych doświadczeń – prelekcja | – malowanki do kolorowania – książeczki i rysunki przedstawiające sytuacje zagrożenia |
termin realizacji: PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ | |||||
Bezpieczna droga do szkoły | kl. I i 0 | – jakie sytuacje mogą stanowić zagrożenie podczas drogi do szkoły | – jak być widocznym na drodze – jak być odpowiedzialnym w czasie drogi do szkoły: kontakt z osobami obcymi – jak być bezpiecznym w ruchu drogowym: poruszanie się po chodniku, przejście dla pieszych, poruszanie się w kolumnie pieszych | – prelekcja – ćwiczenia dot. prawidłowego zachowania się na przejściu dla pieszych – ćwiczenia dot. poruszania się w kolumnie pieszych | – malowanki do kolorowania – odblaski – książeczki i rysunki tematyczne |
termin realizacji: WRZESIEŃ | |||||
Pies przyjacielem | kl. I-III | – jakie sytuacje w kontakcie ze zwierzętami mogą stanowić zagrożenie – jak zapobiegać takim sytuacjom – gdzie szukać pomocy | – jakie sytuacje i zachowania dzieci wobec zwierząt mogą być zagrożeniem dla ich zdrowia i życia – jak unikać sytuacji niebezpiecznych i jak sobie radzić w takich sytuacjach – nauka bezpiecznych postaw – jakie zwierzęta mogą być groźne: zwrócenie szczególnej uwagi na zwierzęta chore, bezpańskie, agresywne – odpowiedzialność i obowiązki właścicieli zwierząt | – prelekcja – dyskusja – ćwiczenie bezpiecznych postaw (żółw) | – malowanki do kolorowania – film – dyplomy |
termin realizacji: MARZEC – MAJ | |||||
Bezpieczne wakacje/ferie | kl. I-III | – jak się zachować w trudnej sytuacji – jakie sytuacje mogą stanowić zagrożenie szczególnie w czasie pory letniej/pory zimowej – w jaki sposób unikać takich sytuacji | – unikanie zagrożeń i radzenie sobie w trudnych sytuacjach, informacja o służbach WOPR i GOPR – sytuacje i zachowania, które stanowią zagrożenie dla życia i zdrowia: internet, zabawa nad wodą, zabawa na zamarzniętych akwenach, zabawa na śniegu, zabawy na drodze | – prelekcja – dyskusja | – breloki z numerami telefonów alarmowych |
termin realizacji: STYCZEŃ – CZERWIEC | |||||
Agresja i przemoc rówieśnicza | kl. IV-VI | – uświadomienie dzieciom jakie są najczęstsze przyczyny przemocy i agresji rówieśniczej – przekazanie informacji o tym gdzie szukać pomocy – pokazanie alternatywnych sposobów rozładowywania złości i frustracji | – umiejętność komunikowania się z innymi – umiejętność wyrażania swoich uczuć i myśli – umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami bez agresji – przyczyny agresji i przemocy w szkole – przekazanie informacji do kogo i w jaki sposób można zwrócić się o pomoc | – praca w małych grupach – dyskusja | – ulotki |
termin realizacji: PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ | |||||
Uzależnienia | kl. IV-VI | – uświadomienie motywów sięgania po używki – uświadomienie skutków uzależnienia się – przekazanie informacji gdzie i w jaki sposób można zwrócić się o pomoc | – przyczyny sięgania po używki – umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach bez sięgania po używki – określenie skutków uzależnień – umiejętne mówienie „NIE” – wpływ uzależnienia na znajomych, rodzinę, przyjaciół | – prelekcja – dyskusja | – prezentacja multimedialna – zdjęcia – film |
termin realizacji: KWIECIEŃ – MAJ | |||||
Cyberprzemoc | kl. IV-VI | – w jaki sposób unikać niebezpiecznych kontaktów w Internecie – przekazanie informacji o tym gdzie szukać pomocy – uświadomienie dzieciom, że niektóre z zachowań w sieci również są przejawem przemocy | – niebezpieczne kontakty z innymi użytkownikami sieci – instytucje rządowe i pozarządowe oferujące pomoc w problemach z przestępczością internetową – kontakt z zakazanymi treściami – formy cyberprzemocy: mms, sms, komunikatory, e-mail, portale społecznościowe, czaty, fora dyskusyjne, blogi, itd. | – prelekcja – dyskusja | – prezentacja multimedialna – ulotki |
termin realizacji: STYCZEŃ – MARZEC | |||||
Pirotechnika | kl. IV-V | – uświadomienie zagrożeń płynących z używania materiałów pirotechnicznych | – definicja „materiały pirotechniczne” – omówienie z uczniami sytuacji niebezpiecznych – konsekwencje posiadania i używania | – prelekcja – rozmowa | – prezentacja multimedialna – wycinki z gazet dot. poszkodowanych osób nieletnich używających materiałów pirotechnicznych |
Pierwsza pomoc | kl. IV-VI | – przedstawienie uczniom algorytmu postępowania w chwili ratowania zdrowia i życia człowieka | – przedstawienie uczniom algorytmu postępowania z osobą nieprzytomną nieoddychającą oraz nieprzytomną oddychającą – prezentacja czynności przygotowujących do masażu serca – prezentacja prawidłowej resuscytacji – pokazanie uczniom pozycji bocznej ustalonej po wykonywanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej do przyjazdu pogotowia – nauka prawidłowego wzywania pomocy | – prezentacja – scenki temat |