– Program profilaktyczny dla szkół podstawowych

Ogólne cele programu:

  1. uświadomienie najczęstszych przyczyn agresji i przemocy rówieśniczej,
  2. uświadomienie dzieciom jakie sytuacje i zachowania stanowią zagrożenie dla ich zdrowia i życia,
  3. wspólne poszukiwanie rozwiązań sytuacji trudnych,
  4. uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z nieumiejętnego obchodzenia się ze zwierzętami,
  5. przedstawienie straży miejskiej jako umundurowanej formacji dbającej o porządek publiczny,
  6. uświadomienie najczęstszych motywów używania substancji psychoaktywnych i ich skutków.

Czas realizacji programu:

Program obejmuje cykl 4 spotkań w ciągu roku szkolnego z uczniami. Poszczególne spotkania zaplanowano na 1 godzinę lekcyjną.

Ogólny zakres tematyczny programu:

ematOdbiorcaCele szczegółoweZakres tematycznyMetody prowadzenia zajęćMateriały pomocnicze
Rola i zadania straży miejskiejkl. I-III i kl. 0– jakie zadania wykonuje straż miejska
– jak rozpoznać strażnika miejskiego
– kiedy możemy wzywać pomocy strażnika miejskiego
– charakterystyczne elementy umundurowania i wyposażenia strażnika miejskiego
– sytuacje w których korzystamy z pomocy służb mundurowych
– zadania straży miejskiej
– w jaki sposób zwracać się o pomoc
– prelekcja
– pokaz
– pytania
– radiowóz straży
– rysunki ze strażnikiem miejskim
– wyposażenie strażnika: radiotelefon, notatnik służbowy, itp.
termin realizacji: CZERWIEC
Zachowanie w sytuacjach zagrożeńkl. I-III i kl. 0– jak się zachować w trudnej sytuacji
– jakie sytuacje mogą stanowić zagrożenie
– w jaki sposób unikać takich sytuacji
– gdzie można szukać pomocy
– w jaki sposób powiedzieć „NIE” obcemu
– sytuacje i zachowania w kontakcie z osobą obcą, które mogą stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia
– sytuacje i zachowania, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia: w domu, w drodze do szkoły, na podwórku, podczas zabawy
– unikanie zagrożeń i radzenie sobie w trudnych sytuacjach
– ochrona informacji o sobie i bliskich przed obcymi
– relacje dzieci nt. własnych doświadczeń
– prelekcja
– malowanki do kolorowania
– książeczki i rysunki przedstawiające sytuacje zagrożenia
termin realizacji: PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ
Bezpieczna droga do szkołykl. I i 0– jakie sytuacje mogą stanowić zagrożenie podczas drogi do szkoły– jak być widocznym na drodze
– jak być odpowiedzialnym w czasie drogi do szkoły: kontakt z osobami obcymi
– jak być bezpiecznym w ruchu drogowym: poruszanie się po chodniku, przejście dla pieszych, poruszanie się w kolumnie pieszych
– prelekcja
– ćwiczenia dot. prawidłowego zachowania się na przejściu dla pieszych
– ćwiczenia dot. poruszania się w kolumnie pieszych
– malowanki do kolorowania
– odblaski
– książeczki i rysunki tematyczne
termin realizacji: WRZESIEŃ
Pies przyjacielemkl. I-III– jakie sytuacje w kontakcie ze zwierzętami mogą stanowić zagrożenie
– jak zapobiegać takim sytuacjom
– gdzie szukać pomocy
– jakie sytuacje i zachowania dzieci wobec zwierząt mogą być zagrożeniem dla ich zdrowia i życia
– jak unikać sytuacji niebezpiecznych i jak sobie radzić w takich sytuacjach
– nauka bezpiecznych postaw
– jakie zwierzęta mogą być groźne: zwrócenie szczególnej uwagi na zwierzęta chore, bezpańskie, agresywne
– odpowiedzialność i obowiązki właścicieli zwierząt
– prelekcja
– dyskusja
– ćwiczenie bezpiecznych postaw (żółw)
– malowanki do kolorowania
– film
– dyplomy
termin realizacji: MARZEC – MAJ
Bezpieczne wakacje/feriekl. I-III– jak się zachować w trudnej sytuacji
– jakie sytuacje mogą stanowić zagrożenie szczególnie w czasie pory letniej/pory zimowej
– w jaki sposób unikać takich sytuacji
– unikanie zagrożeń i radzenie sobie w trudnych sytuacjach, informacja o służbach WOPR i GOPR
– sytuacje i zachowania, które stanowią zagrożenie dla życia i zdrowia: internet, zabawa nad wodą, zabawa na zamarzniętych akwenach, zabawa na śniegu, zabawy na drodze
– prelekcja
– dyskusja
– breloki z numerami telefonów alarmowych
termin realizacji: STYCZEŃ – CZERWIEC
Agresja i przemoc rówieśniczakl. IV-VI– uświadomienie dzieciom jakie są najczęstsze przyczyny przemocy i agresji rówieśniczej
– przekazanie informacji o tym gdzie szukać pomocy
– pokazanie alternatywnych sposobów rozładowywania złości i frustracji
– umiejętność komunikowania się z innymi
– umiejętność wyrażania swoich uczuć i myśli
– umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami bez agresji
– przyczyny agresji i przemocy w szkole
– przekazanie informacji do kogo i w jaki sposób można zwrócić się o pomoc
– praca w małych grupach
– dyskusja
– ulotki
termin realizacji: PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ
Uzależnieniakl. IV-VI– uświadomienie motywów sięgania po używki
– uświadomienie skutków uzależnienia się
– przekazanie informacji gdzie i w jaki sposób można zwrócić się o pomoc
– przyczyny sięgania po używki
– umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach bez sięgania po używki
– określenie skutków uzależnień
– umiejętne mówienie „NIE”
– wpływ uzależnienia na znajomych, rodzinę, przyjaciół
– prelekcja
– dyskusja
– prezentacja multimedialna
– zdjęcia
– film
termin realizacji: KWIECIEŃ – MAJ
Cyberprzemockl. IV-VI– w jaki sposób unikać niebezpiecznych kontaktów w Internecie
– przekazanie informacji o tym gdzie szukać pomocy
– uświadomienie dzieciom, że niektóre z zachowań w sieci również są przejawem przemocy
– niebezpieczne kontakty z innymi użytkownikami sieci
– instytucje rządowe i pozarządowe oferujące pomoc w problemach z przestępczością internetową
– kontakt z zakazanymi treściami
– formy cyberprzemocy: mms, sms, komunikatory, e-mail, portale społecznościowe, czaty, fora dyskusyjne, blogi, itd.
– prelekcja
– dyskusja
– prezentacja multimedialna
– ulotki
termin realizacji: STYCZEŃ – MARZEC
Pirotechnikakl. IV-V– uświadomienie zagrożeń płynących z używania materiałów pirotechnicznych– definicja „materiały pirotechniczne”
– omówienie z uczniami sytuacji niebezpiecznych
– konsekwencje posiadania i używania
– prelekcja
– rozmowa
– prezentacja multimedialna
– wycinki z gazet dot. poszkodowanych osób nieletnich używających materiałów pirotechnicznych
Pierwsza pomockl. IV-VI– przedstawienie uczniom algorytmu postępowania w chwili ratowania zdrowia i życia człowieka– przedstawienie uczniom algorytmu postępowania z osobą nieprzytomną nieoddychającą oraz nieprzytomną oddychającą
– prezentacja czynności przygotowujących do masażu serca
– prezentacja prawidłowej resuscytacji
– pokazanie uczniom pozycji bocznej ustalonej po wykonywanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej do przyjazdu pogotowia
– nauka prawidłowego wzywania pomocy
– prezentacja
– scenki temat
Back to top