Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Uchwała NR XXVI/268/2012 Rady Miejskiej w Stargardzie w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy-Miasta Stargard
Przedmiotowe podstawy prawne szczegółowo opisują zadania właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku. Wypełniając te zadania szczególną uwagę należy zwracać na:
- zapewnienie ładu i porządku poprzez usuwanie zalegających śmieci, gruzu, wraczejących pojazdów, opadłych liści, przerośniętej roślinność, itd.,
- zgłaszanie faktu przepełniania się pojemników na odpady segregowane (PET, szkło, odzież, papier),
- wystawianie odpadów wielkogabarytowych zgodnie z harmonogramem ich wywozu, przedterminowe wystawianie powyższych odpadów zmniejsza estetykę miejsca,
- wyrzucanie gruzu w specjalne worki nieodpłatnie przekazywane i wywożone przez Bio Star Sp. z o.o.,
- sprzątanie chodników bezpośrednio przylegających do nieruchomości z zanieczyszczeń, błota, śniegu, lodu,
- wyposażenie nieruchomości w czytelny, oświetlony numer porządkowy.
Brak odpowiedniego oznakowania stanowi poważne utrudnienie dla reagowania służb ratunkowych (straż pożarna, pogotowie ratunkowe) i jest to wykroczenie z art. 64 KW zagrożone karą grzywny.
Podstawy prawne wskazujące odpowiedzialność za odśnieżanie chodników:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(art. 5.1)
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
Uchwała NR XXVI/268/2012 Rady Miejskiej w Stargardzie w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy-Miasta Stargard (par. 4.1-4)
Na nieruchomości w całości lub części służącej do użytku publicznego należy uprzątać błoto, śnieg, lód z częstotliwością zapewniającą stałe utrzymanie nieruchomości w czystości i porządku. Obowiązek ten należy wykonywać niezwłocznie po ustaniu opadów. Do usuwania śliskości dopuszcza się stosowanie piasku. Błoto, śnieg i lód pochodzące z oczyszczania chodników należy gromadzić
w pryzmy obok jezdni lub na skraju chodnika od strony jezdni z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji.
Przez właściciela nieruchomości zgodnie z ww. podstawami prawnymi rozumie się: także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Na osoby niewywiązujące się z obowiązku odśnieżania chodnika strażnicy miejscy mogą nałożyć mandat karny w wysokości 100 zł, lub sporządzić wniosek o ukaranie do Sądu.
Osoby, które doznają uszczerbku na zdrowiu w wyniku nie wywiązania się właścicieli z obowiązku odśnieżania chodników mogą domagać się z tego tytułu odszkodowania na drodze powództwa cywilnego.